Mobilność zrównoważona – Renault Easy City
Grupa Renault jest prekursorem w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Firma była pierwszym producentem samochodów, który publicznie zobowiązał się do ograniczenia śladu węglowego. Do 2016 roku zmniejszyła emisję dwutlenku węgla o 18,2%, a do 2022 roku redukcja ma osiągnąć 25%.
Ochrona środowiska jest ważna już na etapie produkcji, dlatego zakład produkcyjny Renault w Tangerze został zaprojektowany z założeniem zerowej emisji CO2. Oprócz tego w sześciu zakładach produkcyjnych we Francji umieszczono panele fotowoltaiczne zajmujące w sumie powierzchnię 40 ha.
Ograniczenie emisji CO2 jest również istotnym elementem planu strategicznego Drive the Future na lata 2017-2022. W tym okresie Grupa Renault chce osiągnąć pozycję lidera w dziedzinie samochodów elektrycznych.
Już teraz Renault posiada kompletną gamę pojazdów elektrycznych. Składają się na nią praktyczne, kompaktowe Renault Twizy, samochód Renault ZOE o 300 km realnego zasięgu, Renault Kangoo Z.E. – pierwszy seryjny samochód dostawczy o zasięgu 270 km NEDC oraz duży, elektryczny van Master Z.E.
Do 2022 r. ma ona się powiększyć do 8 modeli elektrycznych oraz 12 modeli zelektryfikowanych. Renault stara się również rozwijać mobilność elektryczną, m.in. poprzez tworzenie inteligentnych wysp we Francji i Portugalii.

Grupa Renault kreuje mobilność przyszłości – elektryczną, autonomiczną i współdzieloną. Podstawą planu Drive the Future jest zapewnienie każdemu dostępu do zrównoważonej mobilności. Wizję tę wyraża zintegrowany z domem samochód koncepcyjny Renault Symbioz oraz trylogia samochodów koncepcyjnych, na którą składają się EZ-GO, EZ-PRO oraz EZ-ULTIMO.

Mobilność jest jednym z kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju miast. Renault uczestniczy w projektowaniu nowoczesnych ekosystemów miejskich, ponieważ jednym z ich filarów jest właśnie transport.

Rozwiązania z zakresu mobilności współdzielonej mogą być zintegrowane z architekturą miasta – nie tylko siecią dróg, lecz także budynkami. Nowoczesne technologie i usługi proponowane przez Renault sprzyjają promowaniu korzystnych dla miasta sposobów podróżowania i ograniczeniu liczby samochodów osobowych. Mogą przyczynić się do rozwiązania problemu niskiej jakości powietrza w miastach oraz, w przypadku mobilności współdzielonej, sprzyjać interakcjom międzyludzkim.
Renault opracowuje nowatorskie usługi i dostarcza rozwiązania, które sprawią, że europejskie miasta staną się inteligentnymi miastami zdolnymi zarządzać ruchem drogowym i zanieczyszczeniami atmosferycznymi w interesie ich mieszkańców.
Grupa Renault jest obecnie aktywna we wszystkich obszarach inteligentnej miejskiej mobilności – jest ważnym graczem w segmencie car-sharingu, elektrycznych taksówek i wynajmu samochodów z kierowcą (VTC), dostaw ostatniego kilometra w centrach miast, inteligentnych rozwiązań z dziedziny ładowania i projektowania kompleksowych ekosystemów. Grupa Renault prowadzi również testy elektrycznych pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego.

Drive the Future_

Renault realizuje plan strategiczny Drive The Future na lata 2017-2022.
Przedstawia on wizję Grupy Renault: zrównoważoną mobilność dla wszystkich, dzisiaj i jutro.
Kluczowym elementem planu Drive the Future jest rozwój technologii i zapewnienie użytkownikom na całym świecie najnowocześniejszych rozwiązań. Renault tworzy transport przyszłości – zrównoważony, elektryczny, autonomiczny i połączony z siecią.
Do 2022 r. redukcja śladu węglowego Renault ma osiągnąć 25%. Grupa stara się ograniczać ślad węglowy zarówno na etapie produkcji, jak i użytkowania samochodów. W konsekwencji ambicją Renault jest pozycja lidera w dziedzinie samochodów elektrycznych. Na rynku pojawi się 8 modeli elektrycznych oraz 12 modeli zelektryfikowanych. Grupa będzie oferowała najszerszą gamę samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Planuje również przeznaczyć 18 mld euro na badania i rozwój.
Grupa Renault dąży do tego, by czynić życie użytkowników samochodów łatwiejszym, dlatego mogą oni korzystać również z usług on-line. Firma stale rozwija systemy multimedialne i aplikacje takie jak R-LINK 2, a do 2022 r. 100% samochodów na kluczowych rynkach zostanie wyposażone w dostęp do Internetu.
Według Renault przyszłość należy do mobilności autonomicznej. W najbliższych latach Grupa planuje stworzyć 15 autonomicznych modeli. Pojazdy-roboty sprzyjają również rozwojowi nowoczesnej mobilności na żądanie. Modelowym przykładem jest zintegrowany z domem pojazd koncepcyjny Renault SYMBIOZ oraz trylogia samochodów koncepcyjnych EZ-GO, EZ-PRO i EZ-ULTIMO – elektrycznych pojazdów autonomicznych zaprojektowanych z myślą o współdzieleniu. Pod koniec okresu obowiązywaniu planu Drive the Future planowane jest udostępnienie usług robotów-taksówek.

Easy Electric Life_

Renault od wielu lat znajduje się w gronie pionierów w dziedzinie rozwoju mobilności elektrycznej. Samochody elektryczne należą do kluczowych elementów strategii firmy nie tylko ze względu na przyjemność z jazdy, jaką oferują użytkownikowi, lecz także z powodu ich zalet w dziedzinie ochrony środowiska. W obliczu postępujących zmian klimatu ogromne znaczenie ma wybór rozwiązań, które pozwolą ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.

Samochody dla zrównoważonych miast_

Samochody elektryczne to rozwiązanie, które w sposób szczególny mogą docenić mieszkańcy miast. Dzięki takim pojazdom możliwe jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz redukcja poziomu hałasu. Oprócz tego kierowcy aut elektrycznych mogą cieszyć się dodatkowymi korzyściami, np. specjalnymi miejscami parkingowymi z infrastrukturą do ładowania samochodu.

Renault liderem w dziedzinie samochodów elektrycznych_

Grupa Renault jest liderem w dziedzinie samochodów elektrycznych w Europie, a na świecie w użytkowaniu znajduje się ponad 170 tys. elektrycznych pojazdów wyprodukowanych przez Grupę. Już teraz Renault oferuje najszerszą gamę modeli elektrycznych – w Europie są to Renault Twizy, ZOE, Kangoo Z.E. oraz Master Z.E.

W 2022 r. gama Renault będzie składać się z 8 modeli w 100% elektrycznych oraz 12 zelektryfikowanych. Modele w pełni elektryczne będą stanowiły aż 20% oferty Renault.

Mobilność elektryczna_

Modelowym przykładem tego podejścia są współtworzone we współpracy z partnerami inteligentne ekosystemy elektryczne na wyspach Porto Santo (Portugalia) oraz Belle-Île-en-Mer (Francja). Opiera się on na trzech filarach: współużytkowaniu samochodów elektrycznych, stacjonarnym magazynowaniu energii słonecznej oraz inteligentnym ładowaniu.

Gama samochodów elektrycznych Renault_

Każdy z samochodów elektrycznych Renault odpowiada na inne potrzeby użytkowników: od niewielkiego Renault Twizy, które pozwala swobodnie poruszać się po zatłoczonych miastach, przez osobowe auto Renault ZOE po dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.
Renault Twizy to kompaktowy pojazd elektryczny, który doskonale odpowiada na potrzeby mieszkańców dużych miast. Jego niewielkie rozmiary oraz zwrotność ułatwiają poruszanie się i parkowanie w zatłoczonej miejskiej przestrzeni, a ultranowoczesny design Renault Twizy przyciąga spojrzenia.
Realny zasięg samochodu elektrycznego Renault ZOE wynosi nawet 300 km! Auto oferuje niezwykle płynną jazdę, bez hałasu silnika oraz emisji spalin. Akumulator Renault ZOE można naładować do 80% w zaledwie 65 minut dzięki silnikowi Q90, inteligentnemu układowi ładowania Caméléon™ i gniazdu szybkiego ładowania. Multimedialny system z 7″ ekranem dotykowym Renault R-LINK Evolution umożliwia planowanie tras przejazdu, przeglądanie e-maili, słuchanie ulubionej muzyki i pobieranie aplikacji z R-LINK Store.
Nowe Renault KANGOO Z.E. to elektryczna furgonetka, posiadająca wiele rozwiązań, która jest odpowiedzią na oczekiwania klientów oraz wyzwania w zakresie ochrony środowiska. Samochód oferuje realny zasięg 200 km (270 km zgodnie z normą NEDC), a pełne naładowanie akumulatora jest możliwe już w 6 godzin dzięki mocnemu układowi ładowania. Renault Kangoo Z.E. jest najlepiej sprzedającym się w Europie elektrycznym pojazdem dostawczym.

Duży furgon z napędem elektrycznym Renault Master Z.E umożliwia jazdę w centrum miasta w trybie zero emisji. To idealne narzędzie do pracy, które w sposób szczególny sprawdza się w dostawach „ostatniego kilometra”. Jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy przywiązują dużą wagę do ochrony środowiska. Pełne naładowanie akumulatora trakcyjnego Master Z.E. następuje w ciągu 6 godzin przy użyciu Terminala WallBox 32A/7,4 kW.

Przyszłość mobilności_

Jak będzie wyglądał transport przyszłości? Wizja Renault to mobilność dostępna dla wszystkich, współdzielona, elektryczna i autonomiczna. Producent od dawna uczestniczy w tworzeniu systemów car sharingu w europejskich miastach. Już teraz w Paryżu czy Madrycie działają takie usługi oparte w całości o elektryczne Renault ZOE.
Plany Renault sięgają jednak o wiele dalej, a ich wyraz stanowi trylogia samochodów koncepcyjnych EZ-GO, EZ-PRO oraz EZ-ULTIMO. To elektryczne pojazdy-roboty zaprojektowane z myślą o współdzieleniu, a jednocześnie usługi. Razem pozwalają spełnić oczekiwania bardzo różnych grup użytkowników aut.
Ambicją Grupy Renault jest wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań w zakresie współdzielonej mobilności, które będą łączyć usługi car-sharingu, car-poolingu, pojazdy-roboty i usługi mobilności na żądanie (on demand).

Renault EZ-GO

Renault EZ-GO jest jednocześnie pojazdem i usługą. To pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym, zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację.

EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.

Renault EZ-PRO

Renault EZ-PRO to koncepcyjne rozwiązanie obejmujące autonomiczne, inteligentne i współużytkowane elektryczne roboty-pody, które obsługują dostawy ostatniego kilometra. Obejmuje autonomicznego „poda-lidera” nadzorowanego przez człowieka oraz pozbawione kierowców roboty-pody.
Za tą ideą stoi przekonanie Renault, że w dającej się przewidzieć przyszłości zarządzanie ostatnim etapem dostaw nie będzie w pełni zautomatyzowane, a ludzie pozostaną w centrum działań transportowych. Dlatego „pod-lider” jest wyposażony w stanowisko dla człowieka-dyspozytora, który kieruje dostawą towarów oraz usług, jednocześnie jednak został uwolniony od części obowiązków takich jak prowadzenie pojazdu czy wybór trasy. Dzięki temu może zadbać o efektywną i spersonalizowaną obsługę. Flota bezobsługowych robotów–podów podąża za „podem-liderem” w konwoju lub porusza się niezależnie.

Renault EZ-ULTIMO

Autonomiczny, elektryczny, inteligentny i współdzielony pojazd przyszłości zapewniający użytkownikom doświadczenie klasy premium – tak można scharakteryzować EZ-ULTIMO.
EZ-ULTIMO ma być rozwiązaniem dostępnym na żądanie, na jedną podróż, na godziny lub na dzień. Jest przeznaczone dla osób, które chcą skorzystać z ekskluzywnej przejażdżki po mieście lub wycieczki po turystycznych atrakcjach. Jego wnętrze zaprojektowano jako prywatny komfortowy salon, wyposażony we wszystkie usługi zapewniające odpoczynek lub rozrywkę.
EZ-ULTIMO zapowiada nową ery mobilności. Oferuje ekskluzywne doświadczenie jazdy samochodem-robotem z możliwością personalizacji w zależności od dostawcy usługi. Zainspirowany nowoczesną architekturą, idealnie wpisuje się w inteligentne miasta przyszłości.

Transport wkomponowany w budynki_

Grupa Renault proponuje wizję mobilności, która jednocześnie dopasowuje się do potrzeb mieszkańców miast, jak i pomaga udoskonalić architekturę nowoczesnych ośrodków miejskich. Transport jest ich nieodłącznym elementem, ale przy projektowaniu infrastruktury czy tworzeniu nowych usług z zakresu mobilności priorytetem musi być jakość życia mieszkańców, co jest zgodne z ideą Easy Life przyświecającą działalności Renault.
Nie chodzi o tworzenie miast dla samochodów, lecz miast dla ludzi, którzy poszukują efektywnych sposobów na przemieszczanie się w swoim miejscu zamieszkania. Dlatego w przyszłości rozwiązania z dziedziny mobilności zrównoważonej mogą nawet stać się integralną częścią wielofunkcyjnych budynków.
Taką koncepcję z wykorzystaniem pojazdów-robotów EZ-GO, EZ-PRO oraz EZ-ULTIMO Renault zaprezentowało we współpracy z firmą architektoniczną Chartier Dalix. Samochody miałyby się poruszać po wewnętrznych pasach ruchu w budynku – przykładowo EZ-GO zapewniałoby transport spod drzwi mieszkania do miejsca docelowego, a EZ-PRO odpowiadałoby za zaopatrzenie sklepów. Dzięki cichym, nieemitującym spalin silnikom elektrycznym nie wiązałyby się z tym żadne uciążliwości.

Inteligentne Miasta_

W obliczu globalnych wyzwań związanych z rozwojem Inteligentnych Miast (w 2030 roku trzy czwarte populacji świata będzie mieszkać w miastach) oraz braku związanej z tym wiedzy firm i miejskich decydentów, obserwatorium Netexplo postanowiło powołać do życia międzynarodowe Obserwatorium Inteligentnych Miast. Jest to sieć ekspertów i think tanków znana także jako „Netexplo Smart Cities Accelerator Observatory”, która działa pod egidą UNESCO we współpracy z ESCP Europe, Télécom ParisTech, Uniwersytetem w Pekinie i Uniwersytetem Jiao Tong w Szanghaju, przy wsparciu wielkich koncernów, m.in. Renault, SNCF, Société Générale i Engie.
Naturalnie, pierwsze pytanie, które powinniśmy sobie zadać brzmi: „co to jest inteligentne miasto”? Początkowo tym terminem określano miasta, których funkcjonowanie opiera się na transferach wzajemnie skorelowanych, wielkich zbiorów danych, ale obecnie termin inteligentne miasto odnosi się do ekosystemu tworzonego przez interesariuszy (lokalnych decydentów, organizacje trzeciego sektora, firmy, stowarzyszenia, instytuty badawcze, instytucje publiczne i obywateli) zaangażowanych w realizację ogólnej, zrównoważonej strategii, której celem jest transformacja miasta dzięki wykorzystaniu nowych technologii (m.in. technologii informacyjnych i komunikacyjnych).
Firma doradcza Netexplo zdefiniowała sześć filarów inteligentnego miasta. Są nimi mobilność, gospodarka, mieszkalnictwo, zarządzanie, obywatele oraz środowisko/energetyka. Koncern Renault jest aktywnie zaangażowany w prace dotyczące trzech obszarów: mieszkalnictwa (rozwiązania związane z magazynowaniem energii w domu), środowiska/energetyki (inteligentna sieć energetyczna) oraz, co oczywiste, mobilności. Jako rynkowy lider Renault chce odegrać wiodącą rolę w rozwoju wszystkich trzech filarów.
Chcemy, aby nasza wizja zaowocowała stopniowym opracowaniem jednego modelu miejskiej mobilności, który będzie:
Inkluzywny: mobilność dostępna dla wszystkich – osób prywatnych i firm, ludzi podróżujących w interesach, mieszkańców miast i turystów, a zwłaszcza dla młodzieży i seniorów.
Pozytywny: innymi słowy, bezpieczniejszy – chcemy zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, zmniejszyć poziom stresu, który prowadzi do niebezpiecznych zachowań na drodze. Będzie to możliwe, jeśli wprowadzimy w życie koncepcję ekologicznej mobilności, wykorzystamy inteligentną energię, będziemy ponownie wykorzystywać, regenerować i poddawać recyclingowi akumulatory i zmniejszymy poziom hałasu – wtedy mobilność stanie się także zdrowsza.
Przystępny: dzięki połączeniu oszczędności energii i współdzieleniu kosztów eksploatacji np. w ramach współdzielenia pojazdów i wspólnych przejazdów (car pooling i ride sharing).

Samochody elektryczne w car-sharingu_

Grupa Renault jest wiodącym producentem samochodów elektrycznych wykorzystywanych przez platformy car-sharingowe, które są pierwszym krokiem w kierunku zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i zapewnienia wszystkim swobody przemieszczania się.
Po nawiązaniu współpracy z licznymi partnerami o ugruntowanej pozycji Grupa Renault dostarczyła ponad 9 tys. samochodów, w tym 5 tys. sztuk ZOE, które są wykorzystywane przez platformy car-sharingowe na terenie Europy. W chwili obecnej samoobsługowe wypożyczalnie samochodów działają w dziewięciu europejskich miastach, m.in. w Madrycie, Warszawie, Paryżu, Kopenhadze, Sztokholmie i Oslo.
Dzięki kompaktowym wymiarom i zeroemisyjnemu silnikowi elektrycznemu ZOE stało się wyróżnikiem Grupy Renault. Ten właśnie model jest wykorzystywany przez nas do rozwoju car-sharingu we wszystkich europejskich miastach, co oznacza, że włączamy pojazdy o zerowej emisji do ruchu na masową skalę, aby zmniejszyć intensywność ruchu drogowego.
We Francji nasza firma car-sharingowa RENAULT MOBILITY ma obecnie flotę 2 tys. samochodów, które można wypożyczać w salonach Renault (franczyza RENAULT RENT). Została ona również wybrana przez koncern IKEA, aby zarządzać parkiem 300 samochodów dla klientów sklepów, którzy mogą wszystko załatwić poprzez cyfrową aplikację.
Myśląc o potrzebach swoich klientów, Grupa Renault oferuje masowe rozwiązania car-poolingowe na poziomie miast. Przygotowaliśmy specjalne oferty dla car-poolingu z wykorzystaniem samochodów elektrycznych dla wybranych dzielnic, budynków i firm.

Elektryczne taksówki/wynajem samochodów z kierowcą_

Grupa Renault nie tylko stawia sobie za cel, ale faktycznie projektuje proste, atrakcyjne i zindywidualizowane rozwiązania, które sprawiają, że jazda samochodem staje się prostsza dla naszych klientów indywidualnych i biznesowych.
Grupa Renault przejęła spółkę Class&Co będącą właścicielem Yuso, zautomatyzowanej platformy do zarządzania flotą taksówek, samochodów wynajmowanych wraz z kierowcą (VTC) i dostawami oraz spółkę Marcel, platformę rezerwacji samochodów z kierowcą (VTC) z Ile-de-France.
W Paryżu Grupa nawiązała współpracę ze spółką Marcel, aby uruchomić pilotażowy program elektrycznych taksówek ZOE CITY, który rozpocznie elektryfikację parku samochodowego tego operatora. W ramach programu do końca 2018 roku po paryskich drogach będzie jeździć 300 taksówek ZOE (500 do końca marca 2019 roku).
W Sztokholmie nasz partner TAXI STOCKHOLM dysponuje flotą 200 ZOE i zdobywa cenne doświadczenia, które umożliwią mu stopniową elektryfikację całej floty (1,5 tys. taksówek).
W krótkoterminowej perspektywie samochody elektryczne o niewielkich gabarytach to najszybszy i najprostszy sposób zmniejszenia ekologicznego śladu w centrach miast, bez ograniczania swobody przemieszczania się.

Samochody elektryczne wykorzystywane do dostaw ostatniego kilometra w centrach miast_

Koncern Renault chce zapewnić sobie wiodącą rolę na tym wschodzącym rynku.
W świecie, w którym w wyniku gwałtownej urbanizacji w 2030 roku ponad 70% ludzi będzie mieszkać w miastach, nasz sposób przemieszczania się nie jest jedyną koncepcją, jaką musimy przemyśleć na nowo. Transport towarowy stoi w przededniu wielkich zmian: szybkość, elastyczność i terminowość dostaw to najważniejsze oczekiwania klientów w dobie gwałtownego rozwoju zakupów przez Internet. Oczekujemy także szybszych i bardziej punktualnych dostaw, co jest trudne do osiągnięcia, biorąc pod uwagę coraz bardziej rygorystyczne ograniczenia wynikające z przepisów w centrach i na terenie miast.
Wizja przyszłości dostaw miejskich ostatniego kilometra została opracowana na podstawie niemal 120 lat doświadczenia na rynku samochodów użytkowych oraz nieustannych innowacji, będących wyróżnikiem Grupy Renault, które sprawiają, że życie klientów staje się coraz łatwiejsze. Kolejnym ważnym elementem wizji jest otwartość na współpracę z partnerami Grupy, którzy wspólnie z nią tworzą nowatorskie procesy, aby wyznaczać nowe standardy i opracowywać innowacyjne rozwiązania.
To wszystko sprawia, że jest to wyjątkowa wizja, która skupia się na czterech głównych obszarach:
– Jesteśmy przekonani, że segment dostaw miejskich ostatniego kilometra jest kluczowy w kontekście dążenia do przyszłości bez spalin i korków.
– Wierzymy, że komercyjne dostawy powinny być elastyczne i w związku z tym dostawy B2B i B2C mogą być realizowane z wykorzystaniem tej samej platformy.
– Uważamy, że dostawa paczek i przesyłek musi być przejrzysta dla klientów. Użytkownik końcowy powinien mieć możliwość wyboru miejsca, czasu i sposobu dostawy.
– I co najważniejsze, wierzymy, że przyszłość dostaw ostatniego kilometra zawsze będzie miała ludzki wymiar dzięki ludziom, którzy są kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw.
Ta właśnie wizja leży u podstaw koncepcji, która została niedawno zaprezentowana przez Grupę Renault podczas Targów Motoryzacyjnych w Hanowerze. Studyjny model Z35.2 to śmiała wizja dostaw miejskich w 2030 roku.
Działająca w Londynie firma GNEWT CARGO, lider w segmencie dostaw miejskich ostatniego kilometra z wykorzystaniem samochodów elektrycznych, zamówiła w Renault 70 elektrycznych modeli Kangoo Z.E., co potwierdza, że nasza wizja jest już wprowadzana w życie.
Jednocześnie, aby zaspokoić nowe potrzeby i przyspieszyć rozwój zeroemisyjnych dostaw, Grupa Renault wprowadziła niedawno na rynek nowy model Master Z.E., który został wybrany przez duńską pocztę Post NL jako zeroemisyjna alternatywa dla miejskich dostaw. W 2018 roku spółka PostNL będzie dysponowała flotą 30 samochodów, a docelowo chce obsługiwać dostawy w 25 centrach miast do 2025 roku.
Poczta francuska zamówiła w Renault ponad 9,4 tys. modeli Kangoo Z.E. i jest obecnie właścicielem największej elektrycznej floty w Europie. Poczta francuska kontynuuje elektryfikację swojej floty i niedawno złożyła zamówienie na 50 Masterów Z.E., które będą stopniowo oddawane do użytku do końca roku.
We wszystkich europejskich aglomeracjach są obecnie prowadzone projekty związane z wykorzystaniem samochodów elektrycznych w dostawach ostatniego kilometra. Koncern Renault podejmuje już dzisiaj działania, aby zapewnić sobie wiodącą rolę na tym przyszłościowym rynku.
Grupa Renault jest jedynym producentem samochodów, która ma w swojej ofercie kompleksową gamę elektrycznych pojazdów użytkowych, takich jak modele Kangoo i Master Z.E..

Ekosystemy samochodów elektrycznych_

Grupa Renault angażuje się w partnerstwa publiczno-prywatne i tworzy rozwiązania z zakresu zrównoważonej mobilności. Te działania wpisują się w strategię Grupy, która zakłada osiągnięcie wiodącej pozycji w segmencie elektrycznych ekosystemów oraz dostaw inteligentnych rozwiązań mobilnych dla miast przyszłości.
Grupa Renault oraz EEM, Empresa de Electricidade da Madeira, hiszpańskie przedsiębiorstwo, które zajmuje się produkcją, przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej na portugalskich wyspach Madera i Porto Santo, ogłosiły, że już w lutym na wyspie Porto Santo zacznie działać inteligentny elektryczny ekosystem. Jest on ważnym elementem innowacyjnego programu „Smart Fossil Free Island” (Inteligentna wyspa wolna od paliw kopalnych) realizowanego na wyspie Porto Santo przez lokalne władze Madery. Celem projektu jest wspieranie trwającej na wyspie transformacji energetycznej. Spółka EEM, która kieruje wdrażanymi na wyspie projektami energetycznymi i programami dot. samochodów elektrycznych, wybrała Grupę Renault na partnera i dostawcę rozwiązań z zakresu elektromobilności.
Dzięki wykorzystaniu elektrycznych samochodów, akumulatorów wycofanych z eksploatacji w samochodach (drugie życie dla akumulatorów), technologii inteligentnego ładowania oraz magazynowania energii ta pierwsza na świecie „inteligentna wyspa” ma zwiększyć niezależność energetyczną Porto Santo i przyczynić się do rozwoju produkcji energii odnawialnej. Od początku tego roku Grupa Renault, EEM i ich partnerzy pracują nad projektem, który będzie realizowany przez kolejne 18 miesięcy.
We Francji Grupa Renault i jej partnerzy – Morbihan Energie, Les Cars Bleus i Enedis – ogłosili niedawno rozpoczęcie wspólnego projektu pod nazwą FlexMob’Ile. Celem tego inteligentnego ekosystemu elektrycznego, który powstanie w wyniku realizowanego programu, jest wspieranie transformacji energetycznej bretońskiej wyspy Belle-Ile-en-Mer.
Już w 2019 roku do dyspozycji mieszkańców wyspy i odwiedzających ją turystów zostanie oddana flota samochodów elektrycznych. Wszystkie z nich będą dostępne w samoobsługowych wypożyczalniach Locatourisle, która jest spółką zależną Les Cars Bleus. Modele Renault ZOE i Kangoo Z.E. będą korzystały z sieci punktów ładowania, które zbudowano w pobliżu najczęściej odwiedzanych miejsc na wyspie.
Nowa usługa car-sharingowa będzie wykorzystywać dodatkową energię z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachach głównych budynków publicznych.

Inteligentne ładowanie samochodów elektrycznych_

Grupa Renault prowadzi aktywne działania związane z przygotowaniami do rewolucji polegającej na zintegrowaniu pojazdu z siecią energetyczną, która przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodów elektrycznych na środowisko.
W Utrechcie (Holandia) Renault aktywnie przyczynia się do rozwoju koncepcji inteligentnego miasta. We współpracy z partnerami zaoferowaliśmy innowacyjne usługi, które umożliwiają zmniejszenie całkowitego kosztu użytkowania samochodu elektrycznego (TCO) i sprawiają, że życie użytkowników ZOE staje się jeszcze prostsze. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu usług car-sharingowych pod nazwą WE DRIVE SOLAR, aplikacji JEDLIX służącej do inteligentnego ładowania oraz magazynowaniu energii w akumulatorach dzięki rozwiązaniu firmy POWERVAULT (drugie życie akumulatorów ZOE).

Samochody elektryczne i autonomiczne_

Pojazdy autonomiczne i współdzielenie samochodów to najlepszy sposób na zlikwidowanie korków w miastach. W połączeniu z samochodami elektrycznymi stają się częścią rewolucji inteligentnych miast. Grupa Renault prowadzi testy pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego.

W Rouen (Francja), we współpracy z władzami lokalnymi i operatorem TRANSDEV, Renault prowadzi aktualnie testy floty czterech autonomicznych modeli ZOE. Celem pilotażowego programu jest określenie potencjalnych zastosowań pojazdów bez kierowcy, przygotowanie się do przyszłych zmian i budowanie większej świadomości naszych klientów.