Przyjemność przesiadki_
Wyzwanie:
Problem ostatniej mili_
Wyzwanie:
Samochodowe tsunami_
Wyzwanie:
Lotna trucizna_
Wyzwanie:
Od wody i ognia_
Wyzwanie:
Społeczeństwo kanapowców_
Liczba maratonów organizowanych w dużych polskich miastach mogłaby podsunąć refleksję, że stajemy się narodem sportowców. Statystyki pokazują jednak, że jesteśmy jednym z najmniej aktywnych społeczeństw w Europie. Problem dotyczy szczególnie młodzieży i młodych dorosłych, ale także seniorów zarówno w większych, jak i mniejszych miastach i na wsi. Brak aktywności wśród polskiej młodzieży skutkuje najwyższym w Europie wzrostem otyłości wśród osób niepełnoletnich. Niezwykle ważną kwestią jest też rosnąca liczba seniorów i utrzymanie ich sprawności fizycznej.
Rozwój infrastruktury do aktywnej rekreacji jest najbardziej widoczny w miastach, w których jest ona elementem szerszej polityki poprawy jakości życia. Ruch jest tam doceniany nie tylko jako aktywność prozdrowotna, ale także prospołeczna, która pozwala integrować osoby w różnym wieku, z różnych środowisk społecznych, czy o zróżnicowanym poziomie zamożności. Wprowadzając aktywności w nowych kontekstach, np. przy węzłach komunikacyjnych, miasta nie tylko ułatwiają codzienną rekreację, ale zachęcają do korzystania z transportu publicznego. Korzyści tworzone przez szeroko dostępną infrastrukturę sportową mogą więc wykraczać daleko poza redukcję zagrożeń zdrowotnych i dotyczyć wielu aspektów związanych z jakością życia w mieście takich jak poprawa bezpieczeństwa publicznego, zwiększenie zaufania społecznego, podwyższona wydajność pracowników. To wszystko skutkuje wyższym poziomem zadowolenia mieszkańców i poprawą konkurencyjności miast na rynku pracy.
Wyzwanie:
Zachęcanie mieszkańców polskich miast do zwiększenia aktywności fizycznej.
Odzyskane przestrzenie publiczne_
Wyzwanie:
Coraz starsi_
Projektowanie modeli mobilności w polskich miastach musi uwzględniać wiek ich mieszkańców. Według Eurostatu w 2060 roku będziemy jednym z najstarszych społeczeństw Europy. Aż 33 procent Polek i Polaków osiągnie wówczas tzw. trzeci wiek (65+), czyli co trzecia osoba na ulicy będzie w wieku senioralnym. Krajowi i międzynarodowi eksperci alarmują, że już za chwilę będzie za późno, by cokolwiek zmienić w tym kontekście. Jednocześnie w diagnozach europejskich to właśnie dyskryminacja ze względu na wiek jest wymieniana jako najczęściej doświadczana przez Polaków forma dyskryminacji. Im dalej w las, tym trudniej – im bardziej zaawansowany wiek, tym Polacy spotykają więcej nieudogodnień.
Wyzwanie:
Zaufanie_
Wyzwanie:
Zaprojektowanie usługi, która zwiększy poziom zaufania mieszkańców polskich miast do transportu współdzielonego i innych alternatywnych form mobilności.