Projektować w oparciu o doświadczenie i potrzeby ludzi oraz zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju

Warsztaty dla uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” renaulteasycity.pl

  • Czym jest projektowanie doświadczeń użytkownika? W jaki sposób ograniczać zanieczyszczenie światłem i zapewnić retencję wody w miastach? Jak zmienia się mobilność we współczesnych metropoliach? Warsztaty dla uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” stanowiły wsparcie w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania pojawiające się podczas tworzenia prac konkursowych.
  • 54% mieszkańców polskich miast wśród najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych, w których można np. zostawić samochód i przesiąść się do autobusu czy pociągu*. Zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” jest zaprojektowanie nowoczesnego miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Prace konkursowe można nadsyłać do 15 maja 2019 r.
Przed szybko rozwijającymi się miastami stoi wiele wyzwań związanych z mobilnością zrównoważoną. Zmienianie miejskiego transportu na lepsze to zadanie m.in. dla kreatywnych architektów, projektantów czy miejskich aktywistów, którzy mogą zaproponować mieszkańcom nowe sposoby przemieszczania się po mieście. Właśnie takie osoby są zaproszone do udziału w konkursie „Renault Easy City. Design the Future”. Ich zadaniem jest stworzenie projektu nowoczesnego miejsca przesiadkowego, uwzględniającego infrastrukturę dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Kilkudziesięciu uczestników konkursu wzięło udział w specjalnych warsztatach, które odbyły się 22 lutego 2019 r. w Warszawie.

Projektowanie w oparciu o doświadczenie

Interesuję się designem, projektem, grafiką, człowiekiem i funkcjonowaniem człowieka w zaprojektowanej przestrzeni, dlatego zdecydowałem się wziąć udział w konkursie „Renault Easy City. Design the Future” – mówi jeden z uczestników warsztatów, Mateusz Kilisiński. Podczas zajęć dotyczących projektowania doświadczeń użytkownika najbardziej ekscytujące dla mnie było to, że jest to proces oparty o żywe doświadczenie prawdziwych ludzi.

Uczestnicy modułu „Projektowanie doświadczeń użytkownika” zostali zachęceni do tego, by przed przystąpieniem do projektowania zbadać rzeczywiste potrzeby użytkowników i przełamywać stereotypy na ten temat. Pomóc w tym może rozmowa czy spędzanie czasu z przedstawicielem danej grupy, np. osobą starszą czy niepełnosprawną.
Warsztaty odbywały się w pięciu blokach tematycznych – projektowanie doświadczeń użytkownika, trendy w projektowaniu w odniesieniu do wyzwań transportu zrównoważonego, architektura, polityka transportowa miast przyszłości oraz warsztat filmowy. Każdy z bloków miał pogłębić wiedzę uczestników konkursu na temat innego aspektu projektowania oraz przygotowania prac konkursowych.

Eksperci do dyspozycji uczestników i wartościowe dyskusje

Wspólnie z uczestnikami zastanawiamy się nad tym, jak nowe rozwiązania architektoniczne i przestrzenne mogą wpływać na mieszkańców miast i ich zdrowie, nie tylko fizyczne, ale również psychiczne i społeczne, na ich samopoczucie – mówił Igor Łysiuk, który poprowadził warsztat o trendach w projektowaniu w odniesieniu do wyzwań transportu zrównoważonego.
Każdy z pięciu bloków tematycznych warsztatów został poprowadzony przez eksperta w danej dziedzinie – w gronie prelegentów znaleźli się:
  • Simone De Iacobis – architekt, związany z Grupą Projektową CENTRALA (moduł „Architektura”)
  • Michał Fazlejew – reżyser i scenarzysta (moduł „Profesjonalne przygotowanie filmu konkursowego”)
  • Igor Łysiuk – architekt, redaktor kwartalnika „RZUT” (moduł „Trendy w projektowaniu w odniesieniundo wyzwań transportu zrównoważonego”)
  • Diana Sarlińska – projektantka, wykładowczyni AGH na kierunku User Experience i Product Design (moduł „Projektowanie doświadczeń użytkownika”)
  • Wojciech Szymalski – ekspert w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, Prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju (moduł „Polityka transportowa miast w przyszłości”)

Uczestnicy warsztatów brali udział w prelekcjach, ćwiczeniach i dyskusjach w małych grupach, a podczas przerw mieli okazję podzielić się swoimi przemyśleniami z innymi uczestnikami. Czego mieli okazję się dowiedzieć? Przykładowo w ramach modułu „Architektura” poznali rodzaje oświetlenia pozwalające ograniczyć zanieczyszczenie światłem, np. lampy oświetlające tylko konkretne obiekty, takie jak stojak na rowery. Dowiedzieli się też o infrastrukturze sprzyjającej właściwej retencji wody, np. ogrodach deszczowych, zielonych i błękitnych dachach czy placach wodnych.

Mobilność zrównoważona według uczestników

A jak według uczestników warsztatów powinien zmieniać się transport w miastach? Według mnie bardzo ważna jest płynność ruchu. Miasta wciąż się rozwijają, stale napływa do nich ludność i w związku z tym na tej samej przestrzeni robi się nam coraz ciaśniej, dlatego transport zrównoważony jest bardzo istotną kwestią – stwierdza Mateusz Kilisiński.

Uczestnicy zwracali uwagę na usługi, które są alternatywą dla posiadania własnego samochodu. Wchodzimy właśnie w fazę, kiedy carsharing czy carpooling będą coraz bardziej obecne w naszym życiu, głównie ze względu na to, że my nie korzystamy z posiadanych samochodów. Często rodzina czteroosobowa ma dwa-trzy samochody, gdy na dobrą sprawę jeden byłby wystarczający – zauważa Maria Nowacka, studentka inżynierii pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Uczestnicy mówili również o różnorodności środków transportu, m.in. miejskich rowerach czy hulajnogach elektrycznych oraz pojazdach, które będą dostępne w nieodległej przyszłości, takich jak samochody autonomiczne.

Pojazdy autonomiczne będą się rozwijać coraz bardziej dynamicznie i musimy zauważyć, że zmiany zachodzą nie tylko w samych pojazdach – potrzebne są zmiany w całej infrastrukturze. Przyszłam na warsztaty z ciekawości oraz żeby pokazać, że pojazdy „wiedzą”, czego by „potrzebowały” i w jaki sposób mogłyby funkcjonować w mieście, żeby to miało sens, żeby transport był efektywny, żeby nie było korków i żeby czerwone światło nie było zmorą tak jak jest w przypadku tradycyjnych samochodów – mówi Maria Nowacka.

Komunikat do pobania
grafiki do pobrania